YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO

YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO

Ensi viikolla minulla on ensimmäinen päivä yrittäjyyden ammattitutkintokoulutusta. Koulutuksella on uusi teema ja siinä keskitytään digimarkkinointiin ja verkkokauppaan. Eli juuri niihin meidän juttuihin! Koulutuksen järjestää YSAO ja Intoo koulutus. Odotan innolla koulutuspäiviä. Toivon voivani avata opiskelun ja yrittäjyystaipaleen kulkua täällä blogin puolella.



Ennen ensimmäistä etäpäivää suoritamme itsenäisen opiskelun osion liiketoiminnan tehtävissä toimimisesta. Osio on 30 osaamispisteen kokoinen ja siihen liittyy kolme kotitehtävää. Ensimmäinen tehtävä koskee yrityksen laatutavoitteita ja esitystavassa annettiin aika vapaat kädet! Mielestäni yrityksen laatutavoitteiden on tärkeää olla avoimia, joten toteutan tehtävän muutamana blogipostauksena.

 

Kässä Kirpun laatutavoitteet jakautuvat myytävien tuotteiden, tarjottavan palvelun sekä asiakaspalvelun laatuun


Tavoitteenamme on, että myytäväksi päätyvät tuotteet ovat laadukkaita ja ne on valokuvattu ja kuvailtu tekstissä mahdollisimman tarkasti, jotta asiakkaan on helppo ostaa tuotteita. Pyrimme parhaamme mukaan laadukkaaseen hinnoitteluun, joka palvelee niin myyjää kuin ostajaakin. Asiakkaan on myös tärkeä tietää, että tilattuja tuotteita on mahdollista palauttaa, jos ne eivät vastaakaan odotuksia.

Olen itse oppinut alaa käsitöiden tekijänä. Matkan varrella on karttunut hyvä määrä tietoa, mutta jatkuvasti tulee uusia tekniikoita ja materiaaleja, joista haen lisää tietoa ja toisaalta saan tietoa upealta käsityöyhteisöltä. Parhaita paikkoja kysellä ovat mielestäni Facebookin käsityöryhmät, joissa hyvin aktiivisesti keskustellaan asioista. Ryhmät ovat myös usein isoja, joten sieltä löytyy suurella todennäköisyydellä tietoa.



Haluamme palvelun olevan hyvää sekä myyjillemme, että heidän tuotteitaan ostaville asiakkaille. Myyjille palvelun laatu tarkoittaa mahdollisimman hyvää myyntiä ja tuotteiden oikeaa hinnoittelua. Tavoitteenamme on, että myyjä pystyy seuraamaan myyntiä mahdollisimman reaaliaikaisesti ja saa kotiutettua tuotot luotettavasti. Tähän toivoisin, että voisimme kehittää täysin oman ohjelmiston, koska tällä hetkellä olemme ostetun ohjelmiston varassa ja se ei pysty täyttämään kaikkia toiveitamme. Lopuksi, ehkä tärkeimpänä juttuna, myyjän täytyy pystyä myynnin loputtua helposti päättämään, mitä myymättä jääneille tuotteille tapahtuu.

Yksi tärkeimmistä asioista yrityksellemme ja meille henkilökohtaisesti on asiakaskontaktit. Tämä on hyvin erilaista nettikaupassa kuin kivijalkaliikkeessä. Mietimme paljon, miten saamme persoonamme näkyviin viestinnässä. Kuitenkin mielenkiintoisinta ovat ne hetket, kun pääsemme keskustelemaan asiakkaiden kanssa heidän aloitteestaan! On ihana keskustella käsityöihmisten kanssa, kuulla heidän mielipiteitään. Käsityöala on myös sellaista, että aina on uutta opittavaa. Mikä sen parempi tapa oppia, kuin toiselta taitavammalta tekijältä. Koen olevani ihan alussa käsityömateriaalien, -tarvikkeiden ja -tekniikoiden maailmassa. Ongelmatilanteet ovat myös haaste, joista toivomme selviämme niin, että pystymme saamaan asiakkaan tyytyväiseksi ja palaamaan kauppaan, vaikka olemme alunperin epäonnistuneet.


Kuulisimme mielellämme palautetta ja erityisesti parannusehdotuksia!

Tulevissa postauksissa pohdin kestävää kehitystä ja yrityksen eettistä toimintaa. 

❤️: Sofia

Kirjoita kommentti