Muutoksia myyjäpalveluihin

Muutoksia myyjäpalveluihin

Heippa!

Tällä kertaa blogia kirjoittelee Toni. Joten älkää ihmetelkö, jos kirjoituksen sävy on hieman erilainen:) Blogissa tietoa muutoksista myyjäpalveluihin, mutta aluksi hieman pohdintaa (voit hypätä muutaman kappaleen yli jos ei kiinnosta:)) 

Yrityksen pyörittäminen on todella vaikeaa! 

Kässä Kirppu on hieman yli vuoden vanha ja kaikenlaista on tapahtunut. Tietysti paljon kehitystä ja kehittymistä, paljon haasteita ja paljon onnistumisia myös. Koko tähän astinen matka on ollut upea, mutta silti haastava ja ajoittain raskaskin. Olemme mielestämme palvelleet teitä asiakkaita hyvin (ainakin parhaamme mukaan) ja olemme siitä saaneet myös paljon kiitosta. Tämä johtuu myös osittain siitä, että olemme päättäneet asiakkaan olevan toimintamme keskiössä... se on myös mielestäni ainoa tapa menestyä verkkokauppiaana.

Meille kuluttajille riittää nykyään todella paljon tarjontaa tuotteissa ja hyvissä palveluissa. Jos sinulla on tarve saada taulu seinään ja työkalut puuttuu, niin voit suunnata lähimpään supermarkettiin, rautakauppaan tai valita jonkin kymmenestä (tai sadasta) nettikaupasta, mistä voit tarvittavat työkalut tilata. Vaihtoehtoisesti voit etsiä netistä yhden monista kotiapu -palveluista ja pyytää remonttireiskan kylään hoitamaan asennuksen puolestasi. Vaihtoehtoja siis riittää... 

Joskus on vallinnut sellainen aika, että tarpeen tullen on mielessä ollut vain yksi paikka missä ongelma/tarve ratkeaa. Edellä mainitussa esimerkissä paikallinen rautakauppa. Nykyään asia on toisin ja tämän vuoksi asiakas on nykyään se, joka päättää missä asioi ja yrityksen tulee siksi huomioida asiakas kaikessa, mitä se tekee. Se ei ole mielestämme millään tavalla huono asia. Tämän vuoksi olemme päättäneet, että asiakaskeskeisyys on Kässä Kirpun toiminnan ytimessä ja osa valitsemaamme strategiaa. Jos sinusta joskus tuntuu siltä, että et olisi meille tärkeä, niin me olemme epäonnistuneet. Kerrothan meille välittömästi, että voimme korjata tilanteen!

Kolikon toinen puoli

Asiakas on kaiken keskiössä, mutta siitä huolimatta joskus tulee tehdä päätöksiä, jotka vaikuttavat negatiiviselta asiakkaan näkökulmasta. Jotta voisimme palvella asiakkaita tulee myös Kässä Kirpun voida hyvin. Mikäli toimintamme ei kata palkkoja ja muita kustannuksia on vain ajan kysymys milloin se tulee päättymään. Tämän vuoksi pieniä korjausliikkeitä on aika ajoin pakko tehdä, jotta palvelun jatkuvuus olisi taattu.

Muutokset myyjäpalveluihin

Myyntipalvelumme ovat olleet supersuosittuja ja viimeisen kahden kuukauden aikana Kässä Kirppu myy -palvelu on myyty loppuun alle kolmessa minuutissa! Se on aivan uskomatonta ja palvelun suosio on yllättänyt meidät täysin. Valitettavasti tämä johtaa myös pettymykseen, kun kaikki eivät palvelua pysty saamaan silloin kun sitä toivoisivat.

Voi kunpa voisimme tarjota palvelua enemmän... siihen olemme hakeneet ratkaisua. Olemme tulleet yksinkertaiseen lopputulemaan: Jos saamamme tuotot eivät kata käyttämäämme työaikaa, emme voi palkata lisätyövoimaa emmekä lisätä myytävien palveluiden määrää. Tämä on varmasti helppo jokaisen ymmärtää. Sen vuoksi joudumme korottamaan palvelun hintoja seuraavasti:

Myyn itse -palvelu

  • Palvelun perushinta on jatkossa 10€ (aiemmin 9,90€)
  • Ei muutoksia muuhun hinnoitteluun

Kässä Kirppu myy -palvelu

  • Kässä Kirpun osuus myynneistä on jatkossa 60% ja myyjän osuus 40%
  • Palvelun perushinta 10€ (aiemmin 9,90€), mutta rajoituksena on max 30 tuotetta
  • Yli 30 tuotteen lähetykset maksavat jatkossa 20€

Myyntijaksojen pituudet

Osa teistä on varmasti jo huomannutkin, että olemme ottaneet käyttöön julkaisupäivät. Kässä Kirppu myy -tuotteita julkaistaan kaksi kertaa kuussa etukäteen ilmoitettuina päivinä. Myyn itse tuotteita julkaistaan sitä mukaa, kun lähetyksiä saapuu. Olemme huomanneet, että uuden mallin myötä julkaisupäivät ovat olleet todella suosittuja. Asiakkaiden ei tarvitse olla aivan herkeämättä valppaina uusien tuotteiden varalta, kun julkaisupäivä on etukäteen tiedossa. Osittain tämän vuoksi teemme myös pieniä muutoksia myyntijaksojen pituuteen. Muutosten myötä Kässä Kirpulla on joka toinen viikko uusien tuotteiden julkaisu ja joka toinen viikko siirtyy suurempi erä tuotteita alelaariin. Toivottavasti saamme tästä toimivan mallin, joka rytmittää Kässä Kirpun töitä ja tuo samalla selkeyttä asiakkaan näkökulmasta. Jatkossa myyntiaika muodostuu seuraavasti:

Myyntijaksot

  • 5 viikkoa alkuperäiseen hintaan (aiemmin 4 viikkoa)
  • 4 viikkoa -20% alennuksella (aiemmin 4 viikkoa)
  • 4 viikkoa -40% alennuksella (aiemmin 6 viikkoa)
  • max 2 viikkoa kun myyntituotot tilitetään (aiemmin 4 viikkoa)

Eli kokonaismyyntiaika lyhenee yhdellä viikolla ja tuotot tilitetään viimeistään kahden viikon kuluessa myynnin päättymisestä (myyjän tulee myös toimittaa maksutiedot). Muutokset myyntijaksoihin ovat pieniä ja tehdään lähinnä kahdesta syystä: 

  1. Julkaisupäivät ja alennuspäivät saadaan rytmitettyä
  2. Olemme huomanneet, että myynnin viimeinen jakso on ollut nykyisellään liian pitkä eikä tuotteet ole menneet enää loppumetreillä kaupaksi

Siinäpä tulikin aika paljon asiaa ja ajatuksia. Toivottavasti osasin esittää kaiken riittävän selkeästi. Meille on erittäin tärkeää saada teiltä asiakkailta palautetta varsinkin tällaisista muutoksista. Meille voi aina laittaa sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@kassakirppu.fi ja me varmasti vastaamme. Tähän kirjoitukseen liittyviä kommentteja voi toki laittaa myös alle.

Kirppulaiset toivottaa teille kaikille miellyttäviä syystuulia ja aurinkoisia päiviä... tai ainakin vähäsateisia ;)

Takaisin blogiin

Kirjoita kommentti

Huomaa, että kommenttien täytyy olla hyväksytty ennen niiden julkaisemista.